Czym jest i w jaki sposób pisać Whitepaper?

17 sierpnia 2021
/ Maciej Grzegorczyk

Praktycznie każdy ciekawy projekt w branży krypto wymaga odpowiedniego opisu, który przedstawi go inwestorem. Taka forma będzie jednak krótka i dość ciężko jest opisać wszelkie założenia koncepcji na przestrzeni artykułu, czy nawet dłuższego wpisu. Tutaj potrzebny jest Whitepaper, czyli dokument informacyjny pozwalający praktycznie każdemu zaznajomić się z założeniami i celem, które stoją za daną tokenizacją. W tym aspekcie pojawia się jednak masa wątpliwości czym tak naprawdę jest Whitepaper. Czy można na jego podstawie wysuwać jakieś konsekwencje prawne? Czy dokument taki ma charakter wyłącznie informacyjny i co konkretnie powinno się w nim znaleźć? Odpowiedź na te pytania nie jest tak prosta, jak mogłaby się wydawać. Jednak postaramy się ją przybliżyć nieco bardzie i rozbudować w poniższym materiale Maćka i Przemka:

 

 

Co powinno się znaleźć w Whitepaper?

 

Trudno jest stworzyć jakąkolwiek skuteczną metodykę pisania takiego dokumentu. Każdy przeprowadzający tokenizację ma swój własny sposób. Jedni piszą obszerne dokumenty, zawierające ogromne ilości tekstu. Inni z kolei skupiają się w głównej mierze na grafice i obrazkach. W praktyce jednak najlepiej jest połączyć obie te formy, gdyż czytelnik najczęściej zapamiętuje wzrokowo. Oznacza to, że łatwiej będzie mu przyswoić warstwę merytoryczną przeplataną infografikami i na odwrót. Dzięki temu można dotrzeć do każdego typu potencjalnego odbiorcy.

 

Ile czasu zajmuje pisanie takiego dokumentu?

 

To zależy zarówno od osoby piszącej, jak i pomysłodawców projektu. Najtrudniej jest zebrać wszystkie informacje, które stanowią sedno projektu i osadzić je na szablonie dokumentu tekstowego. Często trzeba nie tylko przetłumaczyć specjalistyczny język na przystępny w odbiorze, ale i dodać wiele od siebie. Otrzymujesz tekst, dane i tabelki z liczbami, z których wnioski należy przelać na papier, a następnie rozwinąć i wzbogacić o język korzyści. Inwestor zwraca uwagę bowiem na to co potencjalnie może otrzymać, a nie to co otrzymuje na start. Do tego natomiast służy Abstract, czyli pierwsza część Whitepaper wskazująca na problem, który dany projekt rozwiązuje, a także jakimi potencjalnie narzędziami będzie dysponował w ramach swojego działania. Dodatkowo dokument będzie zawierał także całą tokenomię projektu, czyli zasady jego działania, a także gospodarowania finansami.

 

Autor: Maciej Grzegorczyk