Już na samym początku, chciałbym wskazać, że kwestia opóźnienia nie jest jeszcze w 100% pewna. Wszystkiego dowiemy się na przestrzeni następnego miesiąca. Wystarczy jednak już na samym początku wskazać, że przyczyną jest brak realizacji wytycznych ESMA wskazanych jeszcze początkiem i w połowie bieżącego roku w ramach RTS (finalnych standardów technicznych). Co do zasady takie opóźnienie istotnie wpłynie na kwestie istotne m.in. dla okresu przejściowego czy działań planowanych na najbliższe miesiące przez usługodawców w zakresie kryptoaktywów. Czy zmiana terminu oznacza więcej czasu na dostosowanie się dla przedsiębiorców? No cóż, nie do końca. Przekonasz się zresztą o tym w moim bieżącym wpisie, a także jego rozwinięciu. Więcej szczegółów znajdziesz w artykule pod tym linkiem. Stanowi on dokładniejsze rozwinięcie i to, jakie dodatkowe wymogi mogą czekać Cię przy ubieganiu się o zezwolenie na świadczenie usług w zakresie krypto aktów. Jeśli jednak wolisz wyłącznie ogólne informacje – zapraszam do lektury.
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem MiCA, dostawcy usług związanych z kryptoaktywami (CASP) oraz inne podmioty miały zostać podporządkowane pod stosowanie nowych przepisów od końca 2024 roku. To znaczy, że dotychczasowi usługodawcy mieli funkcjonować w okresie przejściowym, przewidzianym na maksymalnie 18 miesięcy (do 30 czerwca 2026 roku). W praktyce jednak pierwotnie ustalony terminarz może się nieco rozjechać i to z niekorzyścią dla usługodawców, którzy przygotowywali swoje działania pod okresy przejściowe w państwach członkowskich. Wszystko z kolei za sprawą ESMA, która zgłosiła swoje wątpliwości w odniesieniu do decyzji Komisji o nieuznaniu części wytycznych w ramach RTS.
Głównym powodem opóźnienia są trudności państw członkowskich i instytucji unijnych w spełnieniu wymogów regulacyjnych do końca 2024 roku. Opóźnienia w uzgodnieniu i publikacji finalnych standardów technicznych (RTS), brak gotowości krajowych organów nadzoru oraz potrzeba dodatkowego czasu na wdrożenie przepisów to najczęściej wymieniane przyczyny. Niektóre kraje również dążą do odroczenia wydawania zezwoleń na świadczenie usług – kluczowego elementu dla firm chcących działać w całej UE.
Komisja Europejska ograniczyła wymogi wskazane przez ESMA początkiem i w połowie bieżącego roku. Tłumaczyła, żę nie są one przewidziane w MiCA ani Rozporządzeniu o Cyfrowej Odporności Operacyjnej (DORA). Aby przybliżyć kontekst, ESMA zaproponowała dodatkowe wymagania w Regulacyjnych Standardach Technicznych (RTS), takie jak: obowiązkowe audyty cyberbezpieczeństwa, weryfikacja reputacji członków zarządu czy szersza ocena kar nałożonych na wnioskodawców CASP.
Przede wszystkim zapoznaj się ze szczegółową wersją mojego artykułu dostępnego w linku powyżej. Nowe przepisy zmienią reguły gry na europejskim rynku kryptowalut. Postawi to wobec europejskich przedsiębiorców w obliczu nowych wyzwań, szczególnie tych mniejszych o czym pisałem już w ramach kwestii związanych z p2p. Złożone procedury, nowe wymogi i rosnące koszty wymagają starannego planowania i przemyślanej strategii. Jeśli prowadzisz działalność w tej branży lub zamierzasz ją rozpocząć, warto skontaktować się z kancelarią specjalizującą się w regulacjach dotyczących kryptowalut. Posiadam akurat takie zaplecze techniczne i wiem, że możemy Ci pomóc w opracowaniu strategii działania. Dotyczy to m.in. przygotowaniu wniosków oraz zapewnić kompleksowe wsparcie prawne. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Maciej Grzegorczyk