Odszkodowanie od banku za blokadę środków

9 sierpnia 2023
/ Maciej Grzegorczyk

Blokada rachunku bankowego to częsty problem przedsiębiorców z branży kryptowalut. W moim poprzednim wpisie postanowiłem wystosować apel do sędziów i prokuratorów w sprawie zmiany podejścia do stosowanej przez niektórych z nich praktyki w tym zakresie. Natomiast w tym artykule skupimy się na kwestii możliwości otrzymania odszkodowania od banku za zamrożenie środków przedsiębiorcy prowadzącego działalność na rynku walut wirtualnych. Na jakiej podstawie można by domagać się odszkodowania od banku, jeśli ten zablokował środki na Twoim rachunku? Czy zasada adekwatności znajdzie tutaj swoje zastosowanie? Więcej informacji na ten temat znajdziesz właśnie tutaj.

 

 

Kiedy bank nie ponosi odpowiedzialności za blokadę rachunku bankowego?

 

W ostatnim czasie jeden z moich Klientów otrzymał postanowienie w kwestii odblokowania jego rachunku bankowego. Zgodnie z treścią dokumentu bank nawet nie zgłosił zaistniałej sytuacji do prokuratury. Wedle wyjaśnień zaistniały pewne okoliczności, które zobowiązały instytucję do zamrożenia środków z uwagi na bezpieczeństwo transakcji. Niestety, zgodnie z prawem bankowym, a dokładniej art. 106a ust. 10 bank nie ponosi odpowiedzialności za dokonanie blokady rachunku. Jednak mowa tutaj wyłącznie o terminie 72 godzin. Sytuacja wygląda nieco inaczej w momencie, gdy nałożona blokada nie zostanie zdjęta po ich upływie. Poniżej zamieszczam do wglądu wystosowane w tym zakresie stanowisko banku odnośnie odblokowania rachunku bankowego klienta:

 

 

Czy można pozwać bank za blokadę rachunku bankowego?

 

Jeśli środki na Twoim koncie bankowym zostały zatrzymane na dłużej niż 72 godziny – wówczas masz prawo dochodzenia odszkodowania zarówno od banku, jak i od Skarbu Państwa. Jednak w praktyce my nie prowadzimy takich postępowań. Nasze stanowisko opiera się na przekonaniu, że sprawy o odszkodowanie w związku z utratą korzyści przy blokadach rachunków bankowych w rzeczywistości są stosunkowo nieopłacalne. W tym zakresie duże znaczenie ma solidna argumentacja w kwestii wspomnianych utraconych korzyści.

 

Argumentacja w zakresie utraconych korzyści – zasada adekwatności

 

Przykładowo, jeśli Twoje środki nie zostałyby zamrożone, to mógłbyś umieścić je na lokacie. Jednak tam również nie jesteś w stanie wykazać, jakie dokładnie korzyści zostały przez Ciebie utracone. W tym zakresie można by argumentować, że gdybyś dysponował określoną kwotą, to miałbyś możliwość podpisania kontraktu, który w perspektywie roku przyniósłby Ci zarobek rzędu 120 tys. zł. Niestety, jest to jedynie potencjalna sytuacja, która mogłaby mieć miejsce. Natomiast na podstawie mojego doświadczenia ciężko będzie takimi argumentami przekonać sąd. W tej kwestii nie znajdzie również zastosowania tzw. zasada adekwatności, czyli granicy odpowiedzialności banku za ciążące na Tobie ryzyko biznesowe, gdyż w umowie bank zobowiązał się jedynie do tego, by prowadzić Twój rachunek bankowy.

 

Zastanawiasz się, czy warto pozwać bank za blokadę środków?

 

Zgodnie z naszym stanowiskiem zasadniczo nie będzie to korzystne rozwiązanie. Nie rekomendujemy tego rodzaju spraw ze względu na wysokie ryzyko niepowodzenia. Jednak w przypadku, gdy chcesz ograniczyć prawdopodobieństwo blokady środków na rachunku bankowym, należy skupić się przede wszystkim na prewencji, o której nieco więcej przeczytasz w artykule pod tym linkiem. Natomiast, jeśli masz jakiekolwiek pytania w tym zakresie – skontaktuj się ze mną. Obecnie prowadzę szeroką współpracę z wieloma podmiotami z branży kryptowalutowej. Umówimy spotkanie, a ja postaram się zasugerować Ci możliwie najkorzystniejsze rozwiązanie Twojej sytuacji. Zapraszam do kontaktu.

Autor: Maciej Grzegorczyk