Handel p2p kryptowalutami zawsze obarczony jest ryzykiem blokady środków na koncie bankowym. Podstawą w tym zakresie jest m.in. nawet przypadkowy udział w podejrzanej transakcji, w której przykładowo doszło do oszustwa w ramach platformy sprzedażowej. Bank najczęściej w informacji zwrotnej wskazuje, że blokada została dokonana na podstawie przepisów ustawy o AML, jednak nie jest to wystarczające, aby w odpowiedni sposób podjąć kroki w celu zniesienia blokady rachunku. W tym artykule znajdziesz informację co należy zrobić w takiej sytuacji, a także wzory konkretnych pism.
Bank należy poinformować o tym, że na podstawie Art. 106a Prawa bankowego ma 72 godziny na przekazanie informacji do prokuratury o blokadzie rachunku bankowego. Prokurator z kolei wydaje odpowiednie postanowienie w tej sprawie. Bez tego nie jest możliwe dokonanie zaskarżenia. W poniższym linku znajduje się wzór maila, który należy przesłać do banku:
Nie jest jednak możliwe precyzyjne wskazanie tego, kiedy faktycznie bank prześle odpowiedź. Należy się w tym zakresie uzbroić w cierpliwość. Nie oznacza to jednak, że powinieneś pozostawać bezczynny.
W tym zakresie warto wykazywać czynną inicjatywę. Oznacza to należy w pewnym stopniu wymuszać reakcję składając skargi, reklamacje, wysyłając maile czy nawet udawać się osobiście do placówki po informację w swojej sprawie. Niestety niektórzy z moich klientów otrzymali odpowiedź, że bank nie przekaże im danych na temat prokuratora czy sygnatury sprawy. W takiej sytuacji sugeruję rozwiązanie polegające na złożeniu do banku pisma z poniższego linku.
DO POBRANIA WNIOSEK DO BANKU Z INFORMACJĄ
Jego zadaniem jest poinformowanie banku o tym, że jeśli nie otrzymają w wyznaczonym czasie sygnatury sprawy – zostanie złożone zawiadomienie w tej sprawie do Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Finansowego, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przypadku braku dalszej reakcji ze strony banku w dokumencie umieszczonym w poniższym załączniku znajdziesz wzór wniosku do wymienionych instytucji wraz z mailami i adresami do korespondencji.
Pierwsze zażalenia na blokadę konta bankowego są najczęściej nieskuteczne. Z mojego doświadczenia jedynie 20% pozwala uzyskać pożądany rezultat. Zadaniem tego zażalenia jest jednak przedstawienie Twojego stanowiska w tej sprawie. Brak działań w tym zakresie może skutkować przepadkiem Twoich środków na rzecz osoby poszkodowanej wskutek oszustwa bądź platformy inwestycyjnej. Składając odpowiednie zażalenie ograniczasz takie prawdopodobieństwo.
Wystarczy, że po 6 miesiącach Twoje pieniądze zablokowane na rachunku, zostaną uznane za dowód rzeczowy. Wtedy prawie wszystkie zażalenia stają się skuteczne i 4 na 5 przynosi efekty. Obecnie mamy korzystnie kształtujące się orzecznictwo w tym zakresie, więc tym bardziej drugie postanowienie prokuratora należy zażalić.
W tym aspekcie każda sprawa jest nieco inna i warto rozpatrywać je w sposób indywidualny. Z pewnością warto jednak zareagować tak szybko, jak to możliwe i dopilnować niezbędnych formalności. Jeśli masz pytania w tym zakresie – skontaktuj się ze mną! Umówimy się na spotkanie, na którym wyjaśnię Ci co trzeba zrobić krok po kroku. Zapraszam do kontaktu!
Autor: Maciej Grzegorczyk