Blokada rachunków bankowych – brak informacji od banku

15 lipca 2022
/ Maciej Grzegorczyk

Handel p2p kryptowalutami zawsze obarczony jest ryzykiem blokady środków na koncie bankowym. Podstawą w tym zakresie jest m.in. nawet przypadkowy udział w podejrzanej transakcji, w której przykładowo doszło do oszustwa w ramach platformy sprzedażowej. Bank najczęściej w informacji zwrotnej wskazuje, że blokada została dokonana na podstawie przepisów ustawy o AML, jednak nie jest to wystarczające, aby w odpowiedni sposób podjąć kroki w celu zniesienia blokady rachunku. W tym artykule znajdziesz informację co należy zrobić w takiej sytuacji, a także wzory konkretnych pism.

 

 

Jaki wniosek należy złożyć do banku?

 

Bank należy poinformować o tym, że na podstawie Art. 106a Prawa bankowego ma 72 godziny na przekazanie informacji do prokuratury o blokadzie rachunku bankowego. Prokurator z kolei wydaje odpowiednie postanowienie w tej sprawie. Bez tego nie jest możliwe dokonanie zaskarżenia. W poniższym linku znajduje się wzór maila, który należy przesłać do banku:

 

DO POBRANIA WNIOSEK DO BANKU

Nie jest jednak możliwe precyzyjne wskazanie tego, kiedy faktycznie bank prześle odpowiedź. Należy się w tym zakresie uzbroić w cierpliwość. Nie oznacza to jednak, że powinieneś pozostawać bezczynny.

 

Co jeśli bank nadal nie udziela odpowiedzi w sprawie blokady rachunku bankowego?

 

W tym zakresie warto wykazywać czynną inicjatywę. Oznacza to należy w pewnym stopniu wymuszać reakcję składając skargi, reklamacje, wysyłając maile czy nawet udawać się osobiście do placówki po informację w swojej sprawie. Niestety niektórzy z moich klientów otrzymali odpowiedź, że bank nie przekaże im danych na temat prokuratora czy sygnatury sprawy. W takiej sytuacji sugeruję rozwiązanie polegające na złożeniu do banku pisma z poniższego linku. 

 

DO POBRANIA WNIOSEK DO BANKU Z INFORMACJĄ

 

Jego zadaniem jest poinformowanie banku o tym, że jeśli nie otrzymają w wyznaczonym czasie sygnatury sprawy – zostanie złożone zawiadomienie w tej sprawie do Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Finansowego, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W przypadku braku dalszej reakcji ze strony banku w dokumencie umieszczonym w poniższym załączniku znajdziesz wzór wniosku do wymienionych instytucji wraz z mailami i adresami do korespondencji.

 

DO POBRANIA ZAWIADOMIENIE

 

Zażalenie na blokadę rachunku bankowego jest istotne

 

Pierwsze zażalenia na blokadę konta bankowego są najczęściej nieskuteczne. Z mojego doświadczenia jedynie 20% pozwala uzyskać pożądany rezultat. Zadaniem tego zażalenia jest jednak przedstawienie Twojego stanowiska w tej sprawie. Brak działań w tym zakresie może skutkować przepadkiem Twoich środków na rzecz osoby poszkodowanej wskutek oszustwa bądź platformy inwestycyjnej. Składając odpowiednie zażalenie ograniczasz takie prawdopodobieństwo.

 

Kolejne zażalenie jest już bardziej skuteczne

 

Wystarczy, że po 6 miesiącach Twoje pieniądze zablokowane na rachunku, zostaną uznane za dowód rzeczowy. Wtedy prawie wszystkie zażalenia stają się skuteczne i 4 na 5 przynosi efekty. Obecnie mamy korzystnie kształtujące się orzecznictwo w tym zakresie, więc tym bardziej drugie postanowienie prokuratora należy zażalić.

 

Masz wątpliwości jakie kroki podjąć w sprawie blokady rachunku bankowego?

 

W tym aspekcie każda sprawa jest nieco inna i warto rozpatrywać je w sposób indywidualny. Z pewnością warto jednak zareagować tak szybko, jak to możliwe i dopilnować niezbędnych formalności. Jeśli masz pytania w tym zakresie – skontaktuj się ze mną! Umówimy się na spotkanie, na którym wyjaśnię Ci co trzeba zrobić krok po kroku. Zapraszam do kontaktu!

Autor: Maciej Grzegorczyk