Czy odsyłać pieniądze przy potencjalnym oszustwie?

27 lipca 2023
/ Maciej Grzegorczyk

W przypadku transakcji P2P zawsze warto podkreślać potrzebę zachowania ostrożności i stosowania środków prewencyjnych. W znacznym stopniu pozwala to zmniejszyć ryzyko przypadkowego uczestnictwa w nielegalnych transakcjach. Podejście w ten sposób do różnych kontrahentów ogranicza prawdopodobieństwo powstania niepotrzebnych problemów. Przed przystąpieniem do wymiany można zadawać klientowi odpowiednie pytania, aby pozyskać istotne informacje. Więcej na ten temat dowiesz się w moim poprzednim wpisie dostępnym pod tym linkiem. Niestety może zdarzyć się, że otrzymałeś już środki od osoby pokrzywdzonej w związku z taką transakcją, która na dodatek może być nieświadoma uczestnictwa w oszustwie. Co w takiej sytuacji? Więcej na ten temat dowiesz się właśnie w tym artykule.

 

 

Dlaczego warto zadawać pytania i szczegółowo sprawdzać klienta?

 

Niestety nadal branża kryptowalut stanowi cel dla szerokiego spektrum platform inwestycyjnych i SCAM’ów. Stosują oni nieuczciwe praktyki, a także opracowują zupełnie nowe mechanizmy działania. Przykład znajdziesz w materiale dostępnym pod tym linkiem. Świadomość potencjalnych zagrożeń związanych z transakcjami P2P oraz znajomość zasad bezpiecznych praktyk może także pomóc w uniknięciu możliwych konsekwencji. Co jeśli jednak pomimo Twoich procedur, KYC i weryfikacji klienta, na Twoje konto trafiły środki od osoby pokrzywdzonej?

 

Czy odesłać środki przy potencjalnym oszustwie?

 

Jeśli przypadkiem otrzymałeś już jakieś środki od pokrzywdzonego klienta, zdecydowanie powinieneś zablokować tę transakcję. W wyniku takiej decyzji mogą wystąpić pewne konsekwencje, jednak konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków, aby postępować zgodnie z obowiązującymi procedurami. Większość osób odsyła otrzymany kapitał. Natomiast lepiej jest zablokować tę transakcję zgodnie z zaleceniem Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF). Jeśli zdecydujesz się na zwrot pieniędzy, dana osoba nadal będzie poddawana oszustwu. Pozostawiając ją w kontakcie z platformą inwestycyjną, tylko pogłębisz jej straty. Nieświadomy już nigdy nie odzyska zdeponowanych środków, a jedynie może zainwestować więcej za namową danej platformy inwestycyjnej. Zatrzymanie środków jest więc wskazane, ale pozostaje również tożsame z ewentualną kontrolą.

 

Przykłady oszustw stosowanych przy kryptowalutach

 

Oszuści stosują różnorodne metody, a ich działania opierają się głównie na wykorzystaniu braku świadomości inwestorów. Oprócz platform, popularnym narzędziem wykorzystywanym przez oszustów jest oprogramowanie takie jak AnyDesk. Umożliwia ono zdalne sterowanie ekranem za pośrednictwem sieci. Niestety, pomimo jego przeznaczenia do użytku prywatnego, może być wykorzystywane do oszustw. SCAMY często kontaktują się obiecując zyski z transakcji proponując za pośrednictwem komunikatorów, takich jak Telegram czy WhatsApp. Zanim zdecydujesz się więc dokonać wymiany krypto, sprawdź swojego kontrahenta, przeprowadź KYC i stosuj się do zaleceń wynikających z przyjętej procedury AML.

 

Nieświadomy pokrzywdzony – nie wiesz co zrobić z jego środkami?

 

Jeżeli do Ciebie trafi klient nieświadomy, nie powinieneś kontynuować transakcji. Natomiast jeśli doszło już do wymiany, zablokuj środki. Jeśli masz wątpliwości, jakie kroki podjąć – proponuję abyś skontaktował się ze mną mailowo. W ramach konsultacji postaram się znaleźć najbardziej korzystne rozwiązanie w Twojej sytuacji. Przeanalizuję również Twoją działalność z perspektywy ewentualnej kontroli. Zapraszam do kontaktu.

Autor: Maciej Grzegorczyk