Przepisy regulujące kryptowaluty ciągle się zmieniają. Wynika to przede wszystkim z dynamiki rozwoju branży, a także rosnącego zainteresowania inwestowaniem w aktywa cyfrowe. Na rynku europejskim pojawiło się Rozporządzenie MiCA, a także idące z nim w parze Rozporządzenie TFR. Natomiast organy w Wielkiej Brytanii wprowadziły nowe zasady dotyczące tzw. promocji finansowej kryptowalut. Stanowi to podstawę dla nowych obowiązków dla firm i podmiotów, które publikują treści skierowane m.in. do brytyjskich klientów. Na co zwracać uwagę w kontekście tych nowych przepisów? Co jest istotne z perspektywy promocji kryptoaktywów na rynku brytyjskim? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.
Organy brytyjskie zauważalnie starają się dokonać coraz większej formalizacji kryptoaktywów na rynku krajowym. 8 października 2023 wchodzą w życie nowe zasady dotyczące tzw. promocji finansowej. Nie dotyczą one wyłącznie branży kryptoaktywów czy aktywów cyfrowych, ale uwzględniają je jako element większego rynku finansowego. Oznacza to, że jeśli Twoja aplikacja, strona internetowa bądź nawet posty są skierowane w stronę odbiorcy z Wielkiej Brytanii bądź mogą oddziaływać na angielski rynek konsumencki – wówczas konieczne jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia. Poprzez promocję finansową rozumie się szeroko jako przeróżne formy komunikacji. W pojęcie to wlicza się reklamy spoza Wielkiej Brytanii, które mogą mieć efekt na brytyjskich konsumentów, wchodzą w zakres pojęcia – dotyczy to też reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do brytyjskich konsumentów.
Jak najbardziej. Możesz zapewnić sobie zgodności w inny sposób. Polega ona na posiadaniu siedziby na terenie kraju i uzyskania zezwolenia innego rodzaju. W tym wypadku, jeśli nie działasz na rynku brytyjskim w sposób stały, to jako firma zagraniczna możesz uzyskać podstawowe zezwolenie na promocję zdecydowanie łatwiej. Zezwolenie związane jest z tzw. kategorią VI. Konieczne jest wniesienie opłaty w wysokości 10 tys. funtów. Działalność bez odpowiednich dokumentów natomiast zagrożona jest karą pozbawienia wolności do 2 lat. FCA podejmie też inne zdecydowane działania przeciwko nielegalnym promocjom, w tym opublikowanie ostrzeżeń, usunięcie i blokada reklam oraz środki egzekucyjne.
Od października rozpoznawane będą cztery sposoby legalnego promocji kryptoaktywów wśród konsumentów w Wielkiej Brytanii. Należą do nich:
Jeśli promocja spełnia powyższe warunki, musi również być zgodna z Ogólną Polityką Marketingu Zasobów Wirtualnych. Dodatkowo przedsiębiorcy muszą przestrzegać zasad FCA dotyczących uczciwych, jasnych i niewprowadzających w błąd promocji. Wymaga się stosowania ostrzeżeń o ryzyku oraz reklamowania się w sposób uczciwy, jasny oraz niewprowadzający w błąd. FCA opublikowała w tym zakresie Wytyczne dot. reklamowania zasobów wirtualnych.
Preferowaną formą legalnej komunikacji zgodnie z nowymi zasadami jest bycie podmiotem zarejestrowanym zgodnie z przepisami ustawy AML. Wskazówki od regulatora, jak właściwie aplikować o rejestrację pod FCA dostępne są w linku tutaj. Natomiast pytania do regulatora można kierować na adres pda@fca.org.uk.
Proponuję więc, abyś skontaktował się ze mną mailowo. Opisz mi szczegółowo przedmiot swojej działalności. Postaram się dokonać analizy, a następnie przedstawię Ci możliwie najbardziej korzystne rozwiązanie. Przepisy zaczynają obowiązywać od października, a więc do tego czasu warto dostosować swój biznes do wymogów. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Maciej Grzegorczyk