Handel P2P – co wysłać przed transakcją na czacie?

9 listopada 2022
/ Maciej Grzegorczyk

Zainteresowanie kryptowalutami stało się przyczyną znacznego rozwoju sektora usług wokół walut wirtualnych. Coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się, aby rozpocząć działalność związaną z wymianą walut cyfrowych czy prowadzeniem m.in. kantorów kryptowalut. W tym zakresie wiele materiałów poświęciłem blokadom rachunków bankowych, a także zagadnieniu prewencji, które znajdziesz pod tym linkiem. W tym wpisie przedstawię Ci, jaką treść warto umieścić w czacie prowadzonym z kontrahentem. Co konkretnie wysłać w wiadomości przed transakcją? Dowiedz się więcej, właśnie w tym artykule.

 

 

Ograniczanie prawdopodobieństwa blokad rachunku bankowego przy krypto

 

Prewencja w tej kwestii opiera się na przeciwdziałaniu czynnikom, które mogą spowodować, że Twoje konto zostanie zablokowane ze względu na m.in. podejrzane operacje związane z kryptowalutami. Katalog w tym zakresie jest rozbudowany. Przykładowo, należy zweryfikować od kiedy dana osoba posiada konto na Binance, a także jak długo funkcjonuje ona na platformie. Im dłużej, tym w pewnym stopniu założyć można, że jest bardziej zaufana niż kontrahent z profilem o krótszym stażu. Więcej informacji na temat samych blokad bankowych znajdziesz we wcześniejszym artykule pod tym linkiem.

 

Co wysłać na czacie kontrahentowi przed transakcją w ramach P2P?

 

Zanim przeprowadzisz transakcję, wyślij poniższy tekst klientowi:

 

Nie możesz wykonać ze mną transakcji, jeśli Twoim celem jest wpłata środków na jakąkolwiek platformę inwestycyjną/brokera/lub inną firmę oferującą zarządzanie Twoimi środkami. Wiedz, że takie firmy to oszustwo i jeśli ktoś właśnie Ci doradza w takiej transakcji to stracisz swoje pieniądze i powinieneś przerwać transakcję. Informuję, że jako przedsiębiorca stosuję przepisy AML oraz RODO. Przetwarzam dane osobowe w celach realizacji transakcji, a w szczególności przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Jako użytkownik masz uprawnienia wynikające z RODO, m.in. poprawy swoich danych oraz żądania ich usunięcia. Oświadczam, że nie przysługuje Ci (konsumentowi) uprawnienie do odstąpienia od umowy, z uwagi na dostarczanie treści cyfrowych oraz wykonanie usługi za zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia.

 

Czat przed transakcją – jakie elementy zawiera wiadomość?

 

W powyższym fragmencie znajdują się elementy związane z AML, RODO i prawem odstąpienia od umowy. Co do zasady są to standardowe zapisy prawne, które pozostają w znacznym stopniu dość generalne. Taka konstrukcja wynika bezpośrednio z potrzeb biznesu związanego z kryptowalutami. Do treści trzeba podchodzić w sposób syntetyczny, aby z jednej strony zadbać o Twoje bezpieczeństwo, a z drugiej strony by kontrahenci nie zostali oszukani wskutek np. wpłaty na platformę inwestycyjną.

 

Wiadomość na czacie przed transakcją – jakie jest jej zadanie przy P2P?

 

Najistotniejszym elementem wiadomości jest jej początek. “Nie możesz wykonać ze mną transakcji, jeśli Twoim celem jest wpłata środków na jakąkolwiek platformę inwestycyjną/brokera/lub inną firmę oferującą zarządzanie Twoimi środkami. Wiedz, że takie firmy to oszustwo i jeśli ktoś właśnie Ci doradza w takiej transakcji to stracisz swoje pieniądze i powinieneś przerwać transakcję.” – pozwala on zaznaczyć, że kontrahent nie może przeprowadzać z Tobą transakcji, jeśli docelowo zamierza wpłacić środki na platformę inwestycyjną. Ogranicza to prawdopodobieństwo, że Twój klient zostanie oszukany, a Twoje konto bankowe zablokowane w dalszym rezultacie.

 

Czy wystarczy sama wiadomość na czacie?

 

Konieczne jest, aby druga strona transakcji potwierdziła zapoznanie się z treścią powyższego szablonu. Wystarczy krótkie “akceptuję” lub jakakolwiek inna forma aprobaty warunków. Niejednokrotnie sądy w przypadku zażaleń wskazują na to, że dany klient lub kontrahent nie został poinformowany o ryzyku związanym z oszustwami.

 

Masz pytania lub wątpliwości w związku ze świadczeniem usług w branży kryptowalut?

 

W tej kwestii proponuję kontakt mailowy. Proponuję również zapoznanie się z moimi wcześniejszymi materiałami na temat blokad rachunków. Jeśli masz pytania – napisz do mnie wiadomość. Doprecyzujemy szczegóły, a ja krok po kroku wytłumaczę Ci co należy zrobić w przypadku przedmiotu Twojego zapytania. Zapraszam do kontaktu.

Autor: Maciej Grzegorczyk