Zainteresowanie kryptowalutami stało się przyczyną znacznego rozwoju sektora usług wokół walut wirtualnych. Coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się, aby rozpocząć działalność związaną z wymianą walut cyfrowych czy prowadzeniem m.in. kantorów kryptowalut. W tym zakresie wiele materiałów poświęciłem blokadom rachunków bankowych, a także zagadnieniu prewencji, które znajdziesz pod tym linkiem. W tym wpisie przedstawię Ci, jaką treść warto umieścić w czacie prowadzonym z kontrahentem. Co konkretnie wysłać w wiadomości przed transakcją? Dowiedz się więcej, właśnie w tym artykule.
Prewencja w tej kwestii opiera się na przeciwdziałaniu czynnikom, które mogą spowodować, że Twoje konto zostanie zablokowane ze względu na m.in. podejrzane operacje związane z kryptowalutami. Katalog w tym zakresie jest rozbudowany. Przykładowo, należy zweryfikować od kiedy dana osoba posiada konto na Binance, a także jak długo funkcjonuje ona na platformie. Im dłużej, tym w pewnym stopniu założyć można, że jest bardziej zaufana niż kontrahent z profilem o krótszym stażu. Więcej informacji na temat samych blokad bankowych znajdziesz we wcześniejszym artykule pod tym linkiem.
Zanim przeprowadzisz transakcję, wyślij poniższy tekst klientowi:
Nie możesz wykonać ze mną transakcji, jeśli Twoim celem jest wpłata środków na jakąkolwiek platformę inwestycyjną/brokera/lub inną firmę oferującą zarządzanie Twoimi środkami. Wiedz, że takie firmy to oszustwo i jeśli ktoś właśnie Ci doradza w takiej transakcji to stracisz swoje pieniądze i powinieneś przerwać transakcję. Informuję, że jako przedsiębiorca stosuję przepisy AML oraz RODO. Przetwarzam dane osobowe w celach realizacji transakcji, a w szczególności przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Jako użytkownik masz uprawnienia wynikające z RODO, m.in. poprawy swoich danych oraz żądania ich usunięcia. Oświadczam, że nie przysługuje Ci (konsumentowi) uprawnienie do odstąpienia od umowy, z uwagi na dostarczanie treści cyfrowych oraz wykonanie usługi za zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia.
W powyższym fragmencie znajdują się elementy związane z AML, RODO i prawem odstąpienia od umowy. Co do zasady są to standardowe zapisy prawne, które pozostają w znacznym stopniu dość generalne. Taka konstrukcja wynika bezpośrednio z potrzeb biznesu związanego z kryptowalutami. Do treści trzeba podchodzić w sposób syntetyczny, aby z jednej strony zadbać o Twoje bezpieczeństwo, a z drugiej strony by kontrahenci nie zostali oszukani wskutek np. wpłaty na platformę inwestycyjną.
Najistotniejszym elementem wiadomości jest jej początek. “Nie możesz wykonać ze mną transakcji, jeśli Twoim celem jest wpłata środków na jakąkolwiek platformę inwestycyjną/brokera/lub inną firmę oferującą zarządzanie Twoimi środkami. Wiedz, że takie firmy to oszustwo i jeśli ktoś właśnie Ci doradza w takiej transakcji to stracisz swoje pieniądze i powinieneś przerwać transakcję.” – pozwala on zaznaczyć, że kontrahent nie może przeprowadzać z Tobą transakcji, jeśli docelowo zamierza wpłacić środki na platformę inwestycyjną. Ogranicza to prawdopodobieństwo, że Twój klient zostanie oszukany, a Twoje konto bankowe zablokowane w dalszym rezultacie.
Konieczne jest, aby druga strona transakcji potwierdziła zapoznanie się z treścią powyższego szablonu. Wystarczy krótkie “akceptuję” lub jakakolwiek inna forma aprobaty warunków. Niejednokrotnie sądy w przypadku zażaleń wskazują na to, że dany klient lub kontrahent nie został poinformowany o ryzyku związanym z oszustwami.
W tej kwestii proponuję kontakt mailowy. Proponuję również zapoznanie się z moimi wcześniejszymi materiałami na temat blokad rachunków. Jeśli masz pytania – napisz do mnie wiadomość. Doprecyzujemy szczegóły, a ja krok po kroku wytłumaczę Ci co należy zrobić w przypadku przedmiotu Twojego zapytania. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Maciej Grzegorczyk