Jak przeprowadzić tokenizację?

8 listopada 2021
/ Maciej Grzegorczyk

Tokenizacja jest bardzo popularnym tematem wśród przedsiębiorców. Głównie pośród firm, które poszukują dodatkowego kapitału na rozwój lub modernizację swojego biznesu. Warto w tym aspekcie uświadomić sobie już na początku co to jest token. To właśnie dzięki niemu możliwa jest tokenizacja firmy, projektu czy nawet tokenizacja nieruchomości.  Token może pełnić rolę pieniądza, ale nie wolno go wiązać od razu z kryptowalutą. Taką wiedzę jednak zdobyć może każdy korzystając z artykułów w sieci czy źródeł internetowych. Co jednak z praktyką? Jak przeprowadzić tokenizację? Czy jest jeden skuteczny schemat tokenizacji firmy? Dowiedz się więcej – właśnie w tym materiale!

 

 

Token – co to jest i jak przeprowadzić tokenizację?

 

Niestety nie ma jednego i sprawdzonego w 100% sposobu na tokenizację firmy. Każdy projekt lub pomysł na biznes jest w pewien sposób unikatowy. Oznacza to, że do każdej tokenizacji konieczne jest indywidualne podejście. Dotyczy to m.in. doboru odpowiedniej jurysdykcji pod naszą tokenizację. Co to jest? W praktyce oznacza to państwo, w którym zamierzamy zbierać nasze tokeny. 

 

W tym aspekcie miej na uwadze jedną bardzo ważną kwestię: niezależnie od tego z jakiej kancelarii prawnej skorzystasz – żadna nie ma magicznego sposobu na tokenizację firmy czy dowolną tokenizację np. nieruchomości. Wiele podmiotów na rynku sugeruje, że ich oferta to gwarancja sukcesu przy zbieraniu tokenów. Jednak z mojego doświadczenia najistotniejsze jest prawidłowe dostosowania projektu do dostępnej jurysdykcji, a nie odwrotnie. To samo z kolei tyczy się wpasowania Twojego modelu biznesowego i pomysłu precyzyjnie w ramy prawne. Przykładem niech będzie tutaj skuteczna tokenizacja projektu Selfmaker

 

Jeśli zamierzam przeprowadzić tokenizację firmy dla klienta – od czego zaczynam?

 

Najpierw zastanowiłbym się nad tym co Twój token daje, jakie ma posiadać funkcjonalności i do kogo jest skierowany. Następnie konieczne jest odpowiedzenie sobie na pytanie: co chcesz zrobić z podatkami i jaki ma być sposób przepływu środków? Głównie z tego względu, że odpowiedź zdeterminuje to jak i gdzie zostanie wykorzystany pozyskany kapitał. Na podstawie tych informacji mogę wytypować jurysdykcją idealną, aby przeprowadzić tokenizację Twojej firmy. 

 

Czy jeśli sprzedaje tokeny – jestem zwolniony z podatku dochodowego?

 

Niestety nie. Takie samo błędne przekonanie dotyczy VAT. Wedle art. 43 ust.1 pkt 7 Ustawy o podatku od towarów i usług określa kiedy i co jest zwolnione z podatku od wymiany walut. Na podstawie mojego doświadczenia najprawdopodobniej Twój token nie spełni definicji waluty wirtualnej i nie będzie przez to mógł być zwolniony z VAT. Można jednak potraktować go w inny sposób, aby zastosować po prostu alternatywne zwolnienie.

 

Rejestr działalności w zakresie kryptowalut – przejdź szkolenie i uzyskaj łatwiej wpis

 

Od 31 października w Polsce obowiązuje Rejestr działalności w zakresie kryptowalut, do którego dopisać muszą się kantory kryptowalut i giełdy. Głównie z tego powodu, że zajmują się one wymianą walut wirtualnych i pośrednictwem w wymianie. W ustawie o AML znajduje się również bardzo ogólnie sformułowany przepis, który wskazuje na to, że jeśli prowadzisz rachunki z zakresu walut wirtualnych bądź prowadzisz platformę, na której można otrzymać Twoje tokeny to też trzeba będzie uzyskać taki wpis. W tym aspekcie pomocne może być skorzystanie z mojego szkolenia KryptoAML. Pozwala ono uzyskać certyfikat, który będzie stanowił potwierdzenie Twojej wiedzy z zakresu walut wirtualnych i ułatwi formalności związane z Rejestrem działalności w zakresie kryptowalut.

 

Zdobądź certyfikat KryptoAML – Kliknij Tutaj!

 

Tokenizacja firmy za granicą – co jest największym problemem?

 

Pierwszą kwestią będzie rachunek bankowy, który jest ciężki do uzyskania dla nierezydenta danego kraju. W szczególności może dotyczyć to tokenizacji firmy, która docelowo zajmuje się kryptowalutami. Dodatkowo jeśli jesteś rezydentem podatkowym Polski i Twój projekt jest zlokalizowany w Polsce, a działasz za granicą to jest możliwość zastosowania CFC, czyli tzw. zagranicznej spółki kontrolowanej albo potraktowania Twojej polskiej struktury jako zakładu podatkowego. Czyli i tak musiałbyś płacić podatki w Polsce, jednak jest możliwe podejście do tego w odpowiedni sposób – w razie wystąpienia takiego problemu, pomogę Ci go rozwiązać.

 

Jakie jurysdykcje proponuję jeśli chodzi o wypuszczenie własnego tokena?

 

Na ten moment uważam, że najbardziej korzystne warunki oferują Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA). Dotyczy to zwłaszcza podatków i marketingu. ZEA pozwala rozwiązać wiele problemów natury prawnej w sposób prostszy niż w przypadku innych jurysdykcji, a w tym choćby otrzymanie wizy.

 

Jakie są koszty części prawnej przy emisji swojego tokena?

 

W tym aspekcie wiele jest zależne od tego, jaką jurysdykcję dopasujemy do Twojego projektu. Koszt będą również determinowane przez Twoje potrzeby – przykładowo czy zarejestrujesz znak towarowy. Jeśli zdecydujesz się na „dalekie” spółki offshore to będą konieczne środki na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie jest to sztywna reguła, gdyż prostszy wariant w np. Belize będzie wymagał mniejsze nakładu w postaci kilkunastu tysięcy złotych, ale wówczas mogą wystąpić wspomniane wcześniej problemy podatkowe.

 

Jak przeprowadzić tokenizację – za co zapłacę najwięcej?

 

Główny koszt przy tokenizacji firmy stanowi IT. W tej kwestii wydatek może być dość duży, gdyż koszty licencji niewyłącznych będa przekraczały nawet 150 tys. zł za oprogramowanie. Dlatego ciekawym i nieco tańszym rozwiązaniem jest przeprowadzanie tokenizacji DAO. W tym kontekście uważam jednak, że lepiej jeśli projekt posiada własną stronę internetową i jest w jak największym stopniu niezależny.

 

Jak wypromować swój token i projekt?

 

Pierwszym sposobem jest marketing poprzez znane osobowości w branżą krypto lub poza światem walut wirtualnych. Inną opcją jest direct sell lub program partnerski MLM. Ponadto możesz połączyć kilka tych kwestii bądź wejść we współpracę z youtuberami. Obecnie ta ostatnia metoda jest bardzo efektywnym kanałem reklamowym. Wystarczy, że Twój projekt zostanie zrecenzowany lub Twój produkt zostanie lokowany w materiałach danego influencera, a następnie zakupiony przez jego community. Pamiętaj jednak, że żadna, nawet najlepsza koncepcja prawna, księgowa czy IT nie zastąpi skutecznego marketingu.

 

Nadal nie wiesz jak przeprowadzić tokenizację?

 

W tym wypadku proponuję Ci konsultację – skontaktuj się ze mną i umówimy się na konkretny termin. Wspólnie ustalimy jaka jurysdykcja jest dla Ciebie najbardziej korzystna, dopasujemy Twój biznes do ram prawnych i zajmiemy się wszelkimi formalnościami. Doprecyzujemy szczegóły i opracujemy strategię tokenizacji Twojej firmy. Sprawdź!

Autor: Maciej Grzegorczyk